Den fysiska handeln har under de senaste åren genomgått stora strukturförändringar, framför allt med anledning av den press som e-handelns framfart har orsakat.
Sedan år 2018 har den största delen av detaljhandelns tillväxt skett genom digitala kanaler.
Den ökade globala konkurrensen leder till prispress och stora lönsamhetsproblem för de enskilda aktörerna – vilket stora delar av marknaden har hanterat genom s.k. kedjefiering. I dagsläget svarar 13 st detaljhandlare för 50 procent av all detaljhandelsomsättning i Sverige.
Man kan konstatera att digitaliseringen av detaljhandeln har ökar i snabb takt, och inom kort förväntas minst en tredjedel av detaljhandelns omsättning ske via digitala kanaler.
Med anledning av denna utveckling måste fastighetsägarna föregå denna utveckling för att möta den föränderliga marknaden på bästa möjliga vis, och hitta nya användningsområden för traditionella handelsytor.
Beroende på läge och marknadsunderlag kan man omvandla dessa ytor till exempelvis eantertainment, hälsa & idrott, och starka handelsaktörer i externhandelslägen. Medan man i cityläge kan fokusera på exempelvis kan omvandla ytor till mat & dryck, samhällsnyttig service eller skapa intressanta fysiska showroom för e-handelsaktörer.
Med vår kompetens och gedigna erfarenhet är vi den perfekta partner för att utröna vilka aktörer bör finnas i vilka lägen, och ser till att skapa mervärden för både våra kunder och slutkonsumenten.
De starkaste handelstrenderna
- Lågprissegmentet tar marknadsandelar
- Digitalisering
- Upplevelser
- Begagnat
Sofia
Analyser
Av: Sofia Petzelius
/02 Mar 2023