Hur går processen till och vad är viktigt att tänka på? För att vi ska kunna hjälpa till med att hitta en ny lokal för er verksamhet har vi identifierat en rad frågor som kan vara bra att besvara. Vi hjälper självklart till kostnadsfritt med att tillsammans se över ert lokalbehov och ta fram en kommande strategi.

1. Börja med att se över er situation idag, var befinner ni er?
Gå igenom befintligt hyresavtal, när kan ni flytta, när vill ni flytta? Är lokalen ändamålsenlig, om inte, går den att förändra eller måste ni hitta en ny lokal. Vad saknar ni i lokalen? Speglar lokalen bolagets värderingar och själ? Är personalen stolta över sitt kontor? Det är en mängd frågor, vi vet. Men vi lovar också att ni spar tid och pengar genom att avsätta tid i ett tidigt skede för att tänka igenom flytten.
2. Hur ser er vision ut, hur många är ni om 3-5 år?
Gör en lista på vilka de viktigaste arbetsuppgifterna är för er nya lokal, vilka kriterier lokalen måste uppfylla. Kontakta oss annars så hjälper vi er att göra en förstudie.
3. Överblick är A och O. Behöver du ytterligare hjälp?
Det är ofta ett större projekt att flytta än man tror, det är många beslut, stora som små och mycket planering för att allt ska klaffa. Att flytta ger ofta ett bra tillfälle att göra förändringar både i organisationen och hur man arbetar, så det innebär ett stort engagemang från både ledning och medarbetare. Ett gott råd är att börja i god tid och göra hemläxan ordentligt. Att ha med en duktig arkitekt från början kan vara en bra investering. Likaså en projektledare som ansvarar för flyttprojektet.
4. Dags för visning!
När ni har kommit fram till er vision om hur er nya lokal ska vara utformad, hur ni vill arbeta, var den ska ligga, hur mycket ni vill betala mm är det dags att se vad som finns på marknaden som motsvarar era önskemål och krav. Då ringer ni oss. Vi tar fram alternativ, samordnar visningar och lotsar er till er nya drömlokal – kostnadsfritt!
5. Knyt ihop påsen.
Förhandla hyresavtal är det fastighetsägarna gör hela dagarna och är proffs på, så ett gott råd är att ta hjälp av ett eget proffs, om ni inte har en inhouse. I olika marknadslägen har man olika möjligheter till rabatter, anpassning av lokalerna, längd på avtal.
6. De sista detaljerna.
När väl hyresavtalet är signerat är det dags att planera den fysiska flytten, upphandla möbler, data, inventarier, säga upp diverse serviceavtal och teckna nya. New Property har ett brett kontaktnät som kan hjälpa er med detta.
David
Guider & tips
Av: David Werner
/01 Mar 2023