Att hitta den perfekta lokalen, som fyller alla tänkbara behov hos ett bolag och ger personalen de bästa förutsättningarna för en optimerad arbetsplats, är inte alltid helt lätt. Men det finns bra hjälp att få! Vi har satt oss ned med vår erfarna expert inom lokalsök, Anders Löndén, som har varit i fastighetsbranschen sedan 2013. Anders har arbetat med uthyrning, marknadsföring och konceptutveckling inom flexibla kontorslösningar, samt sedan 2020 lokalsök åt företag - vilket han har blivit specialiserad på.
Vilka är dina 5 bästa tips när man letar nytt kontor och vad är viktigast att tänka på i en sökprocess?
- Flexibilitet, risk och kostnad
Att ta hänsyn till både dagens och kommande årens förutsättningar för företaget. Tänk på vilken flexibilitet, risk och kostnadskostym som behövs idag och även om t.ex 2-3 år. Se om det går att ta reda på det. Är svaret nej så har man nog svaret på frågan gällande flexibiliteten åtminstone. Idag finns många olika typer av kontorsalternativ med flexiblare upplägg, jämfört med för bara några år sedan. Inte bara kontorshotell alltså.
- Syfte
Tänk på syftet med den nya lokalen. Kom fram till varför kontoret behövs och vad ska det erbjuda/möjliggöra för företaget och dess personal.
- Behovsanalys
Bestäm behoven så detaljerat det går från början. Ofta finns det många olika lokaler och de flesta går att anpassa efter behov, så man behöver inte vara rädd för att ha många krav på lokal i ett sökuppdrag. Med det sagt behöver man heller inte känna sig stressad om man inte vet så noga vad man vill ha eller vad man kan få! Då börjar man med att söka lite bredare och processar fram sina behov allteftersom man får reda på vad som finns tillgängligt på marknaden och vad man tycker om när man är ute och tittar på lokalerna.
- Förankra beslut i alla led
Förankra gärna behoven och framförallt budgeten hos ledning/styrelse så väl det går. Detta för att undvika tvärbroms eller lappkast efter en lång sökprocess. Jag har varit med om ett antal sådana exempel. Givetvis kan ärendet behöva ha sin gång i form av att man måste gå igenom en process för att få fram skarpa alternativ som man först därefter tar vidare till de yttersta beslutsfattarna, men är åtminstone de grova ramarna förankrade från början så sparar man mycket tid och energi längs vägen.
- Ta hjälp
Det finns bra hjälp att få, ta den! Oavsett om man behöver en stor eller liten, flexibel eller långsiktig kontorslösning så finns bra alternativ. Det behöver inte kosta mycket eller något alls. Oavsett blir det ofta en god mindre investering att få det rätt från början. Marknaden erbjuder flera olika typer av aktörer som arbetsplatsstrateger, sökkonsulter, kontorsarkitekter, inredare och flyttfirmor som jobbar med större eller mindre delar av flyttprojektet. Det är ofta till väldigt bra hjälp!
Anders
Guider & tips, Nyheter, Tips, Uthyrning
Av: Anders Löndén
/08 Jan 2024