Sofia Petzelius är Partner på New Property och har med sina 20 år i fastighetsbranschen lång erfarenhet inom stadsutveckling och detaljhandel. Vad är unikt för hur hon och hennes team arbetar inom utveckling och vad är hennes analys av retailmarknaden?

Vad är unikt för hur ni arbetar?
Vi jobbar med aktiv uthyrning där vi startar med en kommersiell bedömning av läget och lokalens förutsättningar. Därefter skapar vi en plan för vilka verksamheter och företag vi ska bearbeta. Inget uppdrag är för litet och inget är för stort.
Varför ska jag anlita New Property?
Vi har många år i branschen vilket gör att vi känner de flesta och relationer är en viktig del av vårt jobb. Med de spännande förändringarna som pågår inom retailbranschen ställs höga krav och förväntningar i ett allt snabbare tempo. Där får du som fastighetsägare hjälp av vår erfarenhet, hjärna, hjärta och blick för vad som är rätt för just dina lokaler.
Vad är din analys av handeln?
Den fysiska handeln har under de senaste åren genomgått stora strukturförändringar, framför allt med anledning av den press som e-handelns framfart har orsakat. Sedan år 2018 har den största delen av detaljhandelns tillväxt skett genom digitala kanaler.
Den ökade globala konkurrensen leder till prispress och stora lönsamhetsproblem för de enskilda aktörerna – vilket stora delar av marknaden har hanterat genom s.k. kedjefiering. I dagsläget svarar 13 st detaljhandlare för 50 procent av all detaljhandelsomsättning i Sverige.
Man kan konstatera att digitaliseringen av detaljhandeln har ökat i snabb takt, och inom kort förväntas minst en tredjedel av detaljhandelns omsättning ske via digitala kanaler.
Med anledning av denna utveckling måste fastighetsägarna föregå denna utveckling för att möta den föränderliga marknaden på bästa möjliga vis, och hitta nya användningsområden för traditionella handelsytor.
Beroende på läge och marknadsunderlag kan man omvandla dessa ytor till exempelvis entertainment, hälsa & idrott, och starka handelsaktörer i externhandelslägen. Att man i citylägen kan fokusera på exempelvis att omvandla ytor till mat & dryck, samhällsnyttig service eller skapa intressanta fysiska showroom för e-handelsaktörer.
Med vår kompetens och gedigna erfarenhet är vi den perfekta partnern för att utröna vilka aktörer som bör finnas i vilka lägen, och se till att skapa mervärden för både våra kunder och slutkonsumenten.
Sofia
Analyser, Uthyrning
Av: Sofia Petzelius
/26 Apr 2023